Ciao Ciao

Vi lever i en tid präglad av konsumtion, där prylar nyttjas på ett ohållbart vis. I Sverige finns idag 5 miljoner bilar, och varje bil står i genomsnitt still 95% av tiden. Ciao Ciao Carsharing erbjuder en appbaserad tjänst som tillåter billägare att hyra ut sin bil till andra privatpersoner. Förhoppningen är att bidra till ett mer hållbart bilanvändande genom en förändring från ett linjärt och statiskt användande till cirkulärt och rörligt. Ciao ciao är kvickt och smidigt – allt från att boka bilen, låsa upp den och betala sker i appen. För att uttnyttja varumärkets digitala kontaktytor till max har vi utvecklat en identitet som präglas av rörelse i alla element.

  • Logotyp
  • Animationsmanér
  • Rörliga illustrationer
  • Webbdesign
  • Appdesign
  • Custom iconer
  • Printdesign
En sömlös illusion

Logotypen bygger på en synvilla – precis när du förstått den cirkulära rörelsen så byter den vinkel och skapar en illusion av att snurra åt andra hållet. Bokstäverna byter sömlöst position för att skapa en omöjlig figur där ordbilden alltid är korrekt trots rotationen. Tanken med logotypens utformning är att ge en känsla av ett kretslopp som är i ständig rörelse.

Ett system i rörelse

Samtliga element har utformats för webb och app med avsikt att göra tjänsten lättanvänd och inbjudande att interagera med. En motpol mot det byråkratiska sättet att hyra bil. Här byts blanketter och telefonsamtal ut mot en app med enkla reglage i starka färger. Känslan ska vara att det nästan är för enkelt att hyra någons bil.

 

 

Nästa case Nästa case
Loader gif
arrow
open